Proiectul a fost gandit si elaborat pornind de la recomandarile, strategiile si obiectivele identificate in POS DRU 2007-2013 si DCI, documente structurate sub influenta analizei situatiei actuale de pe plan national si a tendintelor ce se contureaza la nivel european, urmarind sa transpuna in practica, prin masuri si instrumente active strategii menite sa sustina, sub toate aspectele, capitalul uman – capital considerat de noi ca fiind cea mai importanta resursa a unei organizatii in particular si a unei societati in general.

Cadrul Strategic National de Referinta 2007-2013 (CSNR) face legatura intre prioritatile la nivel european si prioritatile nationale de dezvoltare, stabilite în Planul National de Dezvoltare (PND) 2007-2013. Strategia PND se axeaza pe Orientarile Strategice Comunitare privind Coeziunea si pe prioritatile Agendei de la Lisabona revizuita, respectiv cresterea competitivitatii, ocuparea deplina si protectia durabila a mediului.

 

Una din cele sase prioritati nationale de dezvoltare ale Strategiei Planului National de Dezvoltare 2007-2013 are ca obiectiv global reducerea decalajelor de dezvoltare fata de UE, o reprezinta Dezvoltarea resurselor umane. Proiectul este relevant si fata de strategia Europa 2020 prin prisma faptului ca facilitarea procesului de tranzitie de la scoala la viata activa contribuie la mentinerea pe piata muncii o perioada cat mai lunga de timp si implicit la reducerea saraciei.

Proiectul este relevant inclusiv fata de programul Garantia pentru tineri aprobat de Guvern in luna iunie 2013 si care vizeaza insertia profesionala a tinerilor. Proiectul prin activitatile sale contribuie intr-o maniera directa la acest lucru. Proiectul contribuie intr-o maniera directa la indeplinirea indicatorilor asumati in DCI dupa cum urmeaza: Numărul beneficiarilor serviciilor de consiliere în carieră – 600. Proiectul se incadeaza in obiectivele domeniului major de interventie 2.1 pentru ca vizeaza activitati de consiliere si orientare profesionala.Proiectul este construit pe baza obiectivelor POSDRU se mentioneaza faptul ca acesta este in total acord cu obiectivul general POSDRU referindu-ne in special la dezvoltarea capitalului uman.

Activitatea de consiliere contribuie la dezvoltarea capitalului uman prin prisma faptului ca, contribuie la cresterea nivelului de angajabilitate pentru membrii grupului tinta prin facilitarea procesului de tranzitie de la scoala la viata activa. Proiectul doreste sa rezolve o problema extrem de importanta a sistemului educational: lipsa corelarii intre competentele furnizate de sistemul educational si cele solicitate de angajatori.

Conform statisticilor somajul in randul tinerilor este extrem de mare in Romania, iar nu in ultimul rand marea majoritate a persoanelor care au absolvit studii superioare petrec in somaj cel putin un an de zile dupa finalizarea studiilor. Neexistand o corelare intre cerere si oferta de competente initiale, cei mai multi angajatori au procedat la realizarea propriilor sisteme de formare profesionala: de la programe de formare profesionala pana la infrastructuri de formare. In cadrul procesului de recrutare accentul se pune in special pe profilul psihologic si nu neaparat pe competentele pe care persoana le detine.

De asemenea, aceasta situatie este generatoare de costuri pentru angajatori, acestia fiind fortati sa – si directioneze resursele financiare in astfel de activitati in loc sa utilizeze acele resurse pentru investitii si implicit pentru crearea de noi locuri de munca.Trebuie mentionat ca o astfel de abordare pe langa faptul ca genereaza costuri foarte mari este si o frana pentru dezvoltarea economica a regiunii de implementare. O perioada mai mare de adaptare a noului angajat la locul de munca prin activitati de formare si asistare initiala contribuie la reducerea activitatii angajatorului, acest lucru observandu-se in cifra de afaceri si in taxele si impozite platite catre bugetul de stat care implicit vor fi mai mici.

Activitatea de consiliere realizata de catre actorii interesati in prezent nu este bazata pe teste psihologice si nu este un demers extrem de individualizat pe nevoile fiecarei persoane. De regula acest tip de activitate este realizata fara a se aplica teste psihologice si in maxim o sedinta de consiliere, de cele mai multe ori de grup.

Solutia propusa de proiect este una sustenabila si eficienta deoarece integreaza cei mai importanti actori interesati ai procesului de tranzitie de la scoala la viata activa. In cadrul structurii de parteneriat se va realiza un parteneriat intre o institutie de invatamant si un angajator de tip furnizor de formare profesionala care va continua sa desfasoarea activitati care vizeaza procesul de tranzitie de la scoala la viata activa inclusiv dupa finalizarea perioadei de implementare. Astfel de parteneriat sunt incurajate in cadrul domeniului major de interventie 2.1 si sunt detaliate in cadrul DCI – ului. Activitatile proiectului constituie o solutie clara si imediata pe care proiectul o implementeaza pentru facilitarea procesului de tranzitie de la scoala la viata active.

Activitatea de consiliere este bazata numai pe sedinte individuale iar in cadrul acesteia se procedeaza la aplicarea de teste psihologice pentru a evidentia profilul comportamental, se vor oferi informatii atat despre piata muncii cat si sfaturi particularizate pe profilul fiecarei persoane. O astfel de abordare contribuie intr-o maniera directa la cresterea eficientei activitatii de consiliere iar impactul in procesul de tranzitiei de la scoala la viata activa va fi unul mult mai mare.

De asemenea, solutia oferita de proiect este una sustenabila prin prisma faptului ca aceasta contribuie pe termen lung la tranzitia de la scoala la viata activa. In cadrul proiectului se va realiza un centru de consiliere care isi va desfasura activitatea inclusiv in perioada de consiliere contribuind astfel la asigurarea tranzitie de la scoala la viata activa pentru studentii inmatriculati in sistemul national de invatamant. Centrul va fi integrat in activitatea de baza a promotorului si va proceda inclusiv la consilierea studentilor care provin din cadrul acestei universitati.

Beneficiar

Sample image

Universitatea „Danubius" din Galati

Parteneri

Activităţi

Rezultate